Meer nieuwsberichten

Persoonlijk verhaal

donderdag 20 juni 2013

Een zee van witte paraplu's tegen het opsluiten van vluchtelingen

Ruim 31.000 mensen hebben de petitie 'Geen vluchteling in de cel!' getekend. Dit werd bekend gemaakt bij het eindpunt van de Umbrella March van VluchtelingenWerk Nederland. Tijdens deze tocht liepen ruim 1.000 mensen in een zee van witte paraplu's van Schiphol naar het detentiecentrum om aandacht te vragen voor het opsluiten van onschuldige vluchtelingen.

Symbolische sleutel overhandigd

De steunbetuigingen werden in de vorm van een enorme sleutel door directeur Dorine Manson van VluchtelingenWerk overhandigd aan Bram van Ojik, fractievoorzitter van GroenLinks. Hij kondigde ter plekke aan dat zijn partij volgende week in de Tweede Kamer een motie zal indienen voor de afschaffing van grensdetentie. "Goed nieuws op Wereldvluchtelingendag", aldus Manson. 'Staatssecretaris Teeven heeft al een aantal verbeteringen in de vreemdelingendetentie aangekondigd. Hopelijk pakt hij nu door en maakt hij ook een einde aan deze inhumane situatie."

Grensdetentie op de kaart gezet

"Tot een halfjaar geleden wist bijna niemand in Nederland dat alle asielzoekers die op Schiphol aankomen, automatisch in de gevangenis belanden. Asielzoekers die over land Nederland bereiken, kunnen hun asielprocedure gewoon in vrijheid doorlopen", legt Manson uit. "In de afgelopen maanden is er veel gebeurd. Incidenten en verhitte debatten volgden elkaar op. Eind april publiceerden wij samen met UNHCR een rapport over grensdetentie en vorige maand zijn we gestart met de petitie 'Geen vluchteling in de cel!' Het thema grensdetentie stond nooit eerder zo in de belangstelling. Veel mensen zijn zeer verontwaardigd dat wij in Nederland zo omgaan met mensen die voor hun leven moesten vluchten. Binnen één maand tekenden ruim 30.000 mensen onze petitie. Diverse politieke partijen hebben aangegeven hier werk van te maken."

Umbrella March

Presentator Joris Linssen liep vooraan bij de derde Umbrella March van VluchtelingenWerk. Hij presenteerde het programma aansluitend aan de mars. Vorige maand tekende Linssen als een van de eersten de petitie 'Geen vluchteling in de cel!'hier

Kijk hier voor de eerste foto's van de Umbrella March